خودروسازان همچنان روی اعصاب مردم میروند و در عین استمرار بی کیفیتی خودرو و البته بدعهدیها در تحویل خودروها، گرانی خودرو را رقم زدند و ۱۸ درصد قیمت کارخانهها افزایش یافت که خود زمینه ساز تکرار گرانیهای چند ده درصدی در بازار شد.
خودرو سازان که هر مرتبه گران کردنهایشان را با ادعای نزدیک کردن قیمت بازار و کارخانه برای حذف دلالها توجیه میکنند این بار نیز همین اقدام را صورت دادند در حالی که تجربه نشان میدهد که هر گرانی کارخانه بین ۱۰ تا ۵۰ درصد گرانی بازار را به عنوان سود فروشندگان به همراه دارد و توجیه خودروسازان برای گرانی خودرو صرفا به یک بهانه شباهت می یابد تا یک رفتار منطقی. در ادامه این روند، پس از مخالفت چندی پیش رئیس جمهور با قیمتهای جدید خودرو، مقرر گردید که قیمتهای جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار تصویب شود. معاون فروش گروه سایپا از اصلاح قیمت محصولات تولیدی سایپا و افزایش بهای کارخانهای خودروها تا ۱۸ درصد خبر داد.آنطور که حسین کاظمی معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا گفته است: به دنبال افزایش چند برابری قیمت نهادههای تولید و مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواد اولیه و نیز قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در ماههای اخیر که منجر به افزایش چشمگیر قیمتِ تمام شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده است، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا از امروز به طور متوسط ۱۸ درصد افزایش مییابد.
کاظمی تصریح کرد: این اصلاح و افزایش، به معنای آزادسازی قیمت نبوده و صرفاً با اتکا به فرمول تعیین شده توسط مراجع قبلی قیمتگذاری خودرو، براساس محاسبه تورم صورت میپذیرد.
وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و شرایط تورمی موجود، زیان صنعت خودروسازی و قطعهسازی به طور کامل پوشش داده نمیشود، اما این اصلاح قیمت سبب هدایت و تزریق نقدینگی به خطوط تولید شده و رشد تولید و افزایش تیراژ روزانه و طبعاً عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار، پاسخگویی به نیاز مصرفکنندگان واقعی، کمک به حذف واسطهگری، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازان در بورس را رقم خواهد زد. در این راستا طرحهای مستمر فروش فوقالعاده و پیشفروش به صورت هفتگی بهاجرا درخواهد آمد. همچنین معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایرانخودرو از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمتها خبر داد. افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است.بابک رحمانی گفت: با تصمیمات متخذه درخصوص اصلاح قیمت محصولات خودروسازان، گروه صنعتی ایرانخودرو برنامههای فروش فوری هفتگی و افزایش تولید و عرضه محصولات خود را آغاز میکند.وی افزود: اصلاح قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، براساس محاسبه تورم بخشی صورت میپذیرد.رحمانی، ضمن اشاره به افزایش چند برابری قیمت نهادههای تولید، بر ضرورت اصلاح قیمت محصول نهایی براساس بهای تمام شده تولید تاکید و عنوان کرد: با اصلاح قیمتها و تزریق نقدینگی به خطوط تولید، از زیان هنگفت خودروسازان و تهدید تولید ملی و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تامین و تولید خودرو جلوگیری خواهد شد.وی با بیان اینکه، اصلاح قیمتها سبب افزایش تولید و عرضه به بازار شده و علاوه بر حذف واسطهگری و سودجویی در بازار، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است.
در واکنش به این افزایش قیمتها رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قیمت خودرو دو نرخی شده است، یک نرخ کارخانه ای و دیگری نرخ بازار است، لذا باید به سمتی رفت که دیگر شاهد دو نرخی بودن قیمت خودرو نباشیم.محمدرضا پورابراهیمی در مورد قیمت خودرو و روندی که ضرورت دارد، دنبال شود، تصریح کرد: باید دو نرخی بودن قیمت خودرو حذف شود چرا که این امر باعث فرصت جویی برخی ها شده است. وی با بیان اینکه خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است، افزود: اگر شورای رقابت، در تعیین قیمت خودرو رویکرد اقتصادی داشت، اکنون شاهد دو نرخی بودن قیمت خودرو نبودیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای آنکه صنعت خودرو، روال طبیعی و درستی داشته باشد، ضرورت دارد که اختیار صنعت خودرو به سهامداران آن واگذار شود.وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدام های که در صنعت خودرو باید انجام شود، رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: زمانی خودروساز می تواند نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد که صاحبان سهام آن مجموعه نسبت به وضعیت خود تصمیمگیری کنند، لذا زمانی که دولت تصمیم میگیرد، نمیتوان از خودروساز انتظار اقدامات توسعهای داشت.پورابراهیمی گفت: در حال حاضر قیمت نهایی خودرو، برای خریداران خودرو گران است، از همین رو خودروسازان باید تمهیداتی را از طریق مدیریت هزینه اتخاذ کنند که ضمن افزایش کیفیت خودرو، قیمتها معقول شود.
خودرو سازان که هر مرتبه گران کردنهایشان را با ادعای نزدیک کردن قیمت بازار و کارخانه برای حذف دلالها توجیه میکنند این بار نیز همین اقدام را صورت دادند در حالی که تجربه نشان میدهد که هر گرانی کارخانه بین ۱۰ تا ۵۰ درصد گرانی بازار را به عنوان سود فروشندگان به همراه دارد و توجیه خودروسازان برای گرانی خودرو صرفا به یک بهانه شباهت می یابد تا یک رفتار منطقی. در ادامه این روند، پس از مخالفت چندی پیش رئیس جمهور با قیمتهای جدید خودرو، مقرر گردید که قیمتهای جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار تصویب شود. معاون فروش گروه سایپا از اصلاح قیمت محصولات تولیدی سایپا و افزایش بهای کارخانهای خودروها تا ۱۸ درصد خبر داد.آنطور که حسین کاظمی معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا گفته است: به دنبال افزایش چند برابری قیمت نهادههای تولید و مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواد اولیه و نیز قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در ماههای اخیر که منجر به افزایش چشمگیر قیمتِ تمام شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده است، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا از امروز به طور متوسط ۱۸ درصد افزایش مییابد.
کاظمی تصریح کرد: این اصلاح و افزایش، به معنای آزادسازی قیمت نبوده و صرفاً با اتکا به فرمول تعیین شده توسط مراجع قبلی قیمتگذاری خودرو، براساس محاسبه تورم صورت میپذیرد.
وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز و شرایط تورمی موجود، زیان صنعت خودروسازی و قطعهسازی به طور کامل پوشش داده نمیشود، اما این اصلاح قیمت سبب هدایت و تزریق نقدینگی به خطوط تولید شده و رشد تولید و افزایش تیراژ روزانه و طبعاً عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار، پاسخگویی به نیاز مصرفکنندگان واقعی، کمک به حذف واسطهگری، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازان در بورس را رقم خواهد زد. در این راستا طرحهای مستمر فروش فوقالعاده و پیشفروش به صورت هفتگی بهاجرا درخواهد آمد. همچنین معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایرانخودرو از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمتها خبر داد. افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است.بابک رحمانی گفت: با تصمیمات متخذه درخصوص اصلاح قیمت محصولات خودروسازان، گروه صنعتی ایرانخودرو برنامههای فروش فوری هفتگی و افزایش تولید و عرضه محصولات خود را آغاز میکند.وی افزود: اصلاح قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، براساس محاسبه تورم بخشی صورت میپذیرد.رحمانی، ضمن اشاره به افزایش چند برابری قیمت نهادههای تولید، بر ضرورت اصلاح قیمت محصول نهایی براساس بهای تمام شده تولید تاکید و عنوان کرد: با اصلاح قیمتها و تزریق نقدینگی به خطوط تولید، از زیان هنگفت خودروسازان و تهدید تولید ملی و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تامین و تولید خودرو جلوگیری خواهد شد.وی با بیان اینکه، اصلاح قیمتها سبب افزایش تولید و عرضه به بازار شده و علاوه بر حذف واسطهگری و سودجویی در بازار، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است.
در واکنش به این افزایش قیمتها رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قیمت خودرو دو نرخی شده است، یک نرخ کارخانه ای و دیگری نرخ بازار است، لذا باید به سمتی رفت که دیگر شاهد دو نرخی بودن قیمت خودرو نباشیم.محمدرضا پورابراهیمی در مورد قیمت خودرو و روندی که ضرورت دارد، دنبال شود، تصریح کرد: باید دو نرخی بودن قیمت خودرو حذف شود چرا که این امر باعث فرصت جویی برخی ها شده است. وی با بیان اینکه خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است، افزود: اگر شورای رقابت، در تعیین قیمت خودرو رویکرد اقتصادی داشت، اکنون شاهد دو نرخی بودن قیمت خودرو نبودیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای آنکه صنعت خودرو، روال طبیعی و درستی داشته باشد، ضرورت دارد که اختیار صنعت خودرو به سهامداران آن واگذار شود.وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدام های که در صنعت خودرو باید انجام شود، رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: زمانی خودروساز می تواند نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد که صاحبان سهام آن مجموعه نسبت به وضعیت خود تصمیمگیری کنند، لذا زمانی که دولت تصمیم میگیرد، نمیتوان از خودروساز انتظار اقدامات توسعهای داشت.پورابراهیمی گفت: در حال حاضر قیمت نهایی خودرو، برای خریداران خودرو گران است، از همین رو خودروسازان باید تمهیداتی را از طریق مدیریت هزینه اتخاذ کنند که ضمن افزایش کیفیت خودرو، قیمتها معقول شود.